Zo bepaal je welk type kantoor je nodig hebt

Januari 2017 – Marc Kuipers

 

Een dagelijks terugkerende vraag, hoe bepaal je welk type kantoor het meest geschikt is voor jouw bedrijf? Hier is geen eenduidig antwoord op te geven, aangezien ieder bedrijf specifieke wensen en eisen heeft ten aanzien van kantoorruimte. In deze blog bespreken we hoe je toch eenvoudig kunt bepalen welk kantoortype het beste bij jouw bedrijf past.

 

Welke verschillende kantoortypen zijn er?

Slechts 4! Namelijk werkplekken, vergaderruimten, kantoorunits en grotere kantoorruimten als ateliers en bedrijfsunits. Toch zijn er hier veel varianten op te verzinnen, zo zijn er voor ‘werkplek’ alleen al de volgende synoniemen en variaties te bedenken:

Flexplekken, Memberships, Co-working desks, Shared office space, Open werkruimte, Virtual office space.

Eén van de eerste vragen die wij een potentiële huurder stellen, wat vind je belangrijk aan een werkplek? Wat is je doel? Wil je alleen een flexplek of een ruimte waar je je terug kunt trekken?

Wat is een werkplek?

Een werkplek is een, al dan niet flexibele, werkoplossing in de open werkruimte. Dit kan gaan om een shared office, oftewel een eigen bureau in een gedeeld kantoor, of een flexplek.

Wat is een kantoorunit?

Hieronder verstaan we een eigen afgesloten ruimte waar alleen jij toegang tot hebt.

Wat is een atelier of bedrijfshal?

Deze units zijn uitermate geschikt voor productiebedrijven. Deze units hebben een verhoogd plafond, een eigen toegangsdeur en water/afvoervoorzieningen.

 

Oké, nu is het verschil duidelijk. Maar hoe bepaal ik nou welk kantoortype geschikt is voor mijn bedrijf? Volg deze 4 stappen!

  1. Kan en wil ik met mijn bedrijf vanuit huis werken?

Ja? Wellicht is een virtual office een optie voor je, zo kan je vanuit huis werken maar heb je toch een professioneel vestigings-/postadres. Daarnaast kan je als je even uit huis wil flexwerken. We kunnen zelfs je telefoon opnemen!

  1. Ik wil wel een kantoor huren maar ik heb weinig privacy en ruimte nodig.

Dan is een flexplek of shared office misschien een optie. Je voert weinig vertrouwelijke gesprekken en zoekt een goedkope werkoplossing. Tegen een lage huurprijs maak je onderdeel uit van de co-working community. Bij een flexplek zit je zelfs niet gebonden aan een overeenkomst maar huur je per bezoek een plekje. Bij een shared office deel je een kantoorunit met een andere ondernemer en heb je een vast, eigen bureau.

  1. Ik wil een eigen ruimte, eigen identiteit!

Dan is een eigen kantoorunit dé oplossing.

  1. Ik wil een gehele kantoorvloer/grote kantoorruimte voorzien van een eigen keuken, eigen spreekkamer, etc.

Een kantoorruimte op maat is precies wat jouw bedrijf nodig heeft. De kantoorindeling is een belangrijk onderhandelpunt tijdens de besprekingen rondom het huurvoorstel. Aangezien je minimaal enkele honderden m2’s huurt zal je niet binnen 1 of 2 jaar weer verhuizen dus een huurtermijn van 3 tot 5 jaar is voor de hand liggend. Laat je inspireren en je nieuwe werkomgeving naadloos aansluiten op de wensen vanuit jou en je collega’s/werknemers.

 

Maar hoeveel kantoorruimte heb ik dan nodig voor mijn bedrijf?

Een vuistregel om te bepalen hoeveel ruimte je nodig hebt is 8 m2 per persoon. Dit betreft het verhuurbare vloeroppervlak (VVO). Dat betekent dat een éénpersoons kantoor een netto vloeroppervlakte heeft van circa 6 m2. De overige meters behoren namelijk toe aan algemene ruimten. Hoe dat precies zit, wordt hieronder toegelicht.

 

Netto vloeroppervlakte kantoorruimte (NVO) van kantoorruimte

Dit betreft de daadwerkelijke afmeting van je eigen kantoor.

 

Verhuurbaar vloeroppervlak (VVO) van een kantoor

Hiermee rekent de verhuurder. Het VVO is de NVO plus een percentage van de algemene ruimten zoals de gang, maar ook het sociaal hart en/of het bedrijfsrestaurant. Bovenstaande is handig om te weten, ook bij het bespreken van het huurvoorstel. Wij proberen altijd duidelijk onderscheid te maken tussen VVO en NVO, zodat je precies weet hoeveel je gaat huren.

 

Aantal personen versus aantal m2

Om het wat eenvoudiger te maken voor je, hebben in onderstaande tabel de relatie gelegd tussen het aantal personen en de hoeveelheid vierkante meters (VVO) die je nodig hebt:

  • 1 persoon > 8-10 m2
  • 3-4 personen > 20 m2
  • 5-6 personen > 30 m2
  • 8 personen > 50 m2
  • 10-12 personen > 80-100 m2
  • 15 personen > 100-150 m2

 

Tips om ruimte te besparen op kantoor

Veel bedrijven hebben uiteindelijk minder kantoorruimte nodig dan men in eerste instantie verwacht. Kijk eens kritisch naar je eigen bedrijf. Bedenk of er veel werknemers zijn die buiten de deur werken. En hoeveel parttimers werken er binnen je bedrijf? Hebben die allemaal wel een eigen bureau nodig of kunnen zij deze delen? Huur effectief en bespaar geld op kantoorruimte.

 

Bron: SKEPP

Meer Informatie

Place for Bizz™ is een concept van Bedrijvencentra Regio Eindhoven BV (BRE BV) en is gevestigd op Collseweg 23, 5674 TR Nuenen. Voor meer informatie neemt u contact met ons op via 040 263 11 11.

Algemene voorwaarden kantoorruimte
WTC-E Zakensocieteit
Algemene voorwaarden vergaderen
Sitemap

Place for Bizz

8,1

10 0
83 Beoordelingen

Vestigingen

Eindhoven Centrum
Eindhoven De Hurk
Eindhoven Noord
Valkenswaard
Helmond

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alles rond Place for Bizz?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Wilt u meer informatie over Place for Bizz? Vul dan onderstaand contactformulier in. We nemen snel contact met u op.

Copyright © 2017 Place for Bizz. Alle rechten voorbehouden.