Hoe bereid je je voor op een oriënterend gesprek voor een nieuw kantoor?

Marc Kuipers17 oktober 2016 – Marc Kuipers

De afgelopen jaren zien we dat de zogenoemde ‘thuiswerkers’ massaal overstappen naar een werkplek in een professionele kantooromgeving. Deze mensen krijgen wij ook wekelijks over de vloer. Sommigen zoeken eerst op internet naar geschikte locaties, anderen hebben van een relatie een tip gekregen. Het valt me op dat de meesten geen idee hebben waar ze nou echt naar op zoek zijn.

De eerste en soms ook de enige vragen die ik krijg zijn namelijk, ‘hoe groot is het kantoor?’ en ‘hoeveel kost het per maand?’ Eigenlijk zijn dit de vragen die een ondernemer zou moeten stellen aan het eind van ons gesprek, als we precies weten waar hij naar op zoek is. Dus voordat ik antwoord geef stel ik de wedervraag; ‘wat zijn uw activiteiten en waar heeft u het kantoor voor nodig?’ Dit is het begin van een kort gesprek waarin duidelijk wordt of ik hem kan helpen.

Hoe kun je je nou goed voorbereiden op zo’n gesprek?

Er zijn een aantal zaken die je als ondernemer helder moet krijgen als je op zoek gaat naar een andere werkplek of nieuw kantoor.

  • Waarom stap je over van je kantoor thuis? Of waarom heb je een kantoor nodig?
    Wat zijn voor jou de redenen om over te stappen van een kantoor thuis naar een kantoor in een business center? Denk hierbij aan rustiger kunnen werken, klanten ontvangen in een zakelijke omgeving, gebruik maken van vergaderruimtes en in gesprek komen met andere ondernemers waardoor je je netwerk vergroot.
  • Hoe ziet jouw perfecte werkplek eruit?
    Om de perfecte werkplek te bepalen kun je een lijstje maken met punten die je graag terug wil zien in je nieuwe kantoor. Uitstraling van het gebouw, voldoende parkeergelegenheid, aantal benodigde m2 of het aantal werkplekken, het delen van een receptiefaciliteiten, lunchmogelijkheden… Maar ook het soort kantoor is van belang. Zoek je een flexplek, een vast bureau in een gedeelde kantoorruimte of een eigen kantoor? Iedere soort heeft zijn voor- en nadelen.
  • Wat is de beste locatie voor je kantoor?
    Bepaal de beste locatie voor je kantoor. Zaken die hierbij aan bod moeten komen zijn bijvoorbeeld bereikbaarheid (ook met openbaar vervoer) en parkeergelegenheid.
  • Hoe blijf je flexibel?
    Als laatste komen de financiële consequenties aan bod. Als je voorheen vanuit thuis werkte had je waarschijnlijk geen enkele huurverplichting. Met een kantoor buiten de deur ga je een vorm van huurverplichting aan. Gelukkig zijn er veel verschillende overeenkomsten mogelijk. Zorg er in ieder geval voor dat je flexibel kunt zijn in de termijn van de overeenkomst. Wellicht gaat je bedrijf zeer snel groeien en heb je op den duur meerdere kantoorruimtes nodig. Maar er kan ook een periode aankomen waarin het even tegenzit en je wil snijden in kosten door bijvoorbeeld een gehuurde ruimte weer terug te geven.

Hoe bereid jij je voor op zo’n gesprek? Ik ben benieuwd of ik met jou in gesprek mag om te kijken of wij aan jouw lijstje kunnen voldoen. Eerlijk gezegd ben ik al tevreden als de eerste twee vragen niet over de prijs en m2’s gaan 😉

 

Overleg

Meer Informatie

Place for Bizz™ is een concept van Bedrijvencentra Regio Eindhoven BV (BRE BV) en is gevestigd op Collseweg 23, 5674 TR Nuenen. Voor meer informatie neemt u contact met ons op via 040 263 11 11.

Algemene voorwaarden kantoorruimte
Algemene voorwaarden vergaderen
Sitemap

Place for Bizz

8,1

10 0
83 Beoordelingen

Vestigingen

Eindhoven Centrum
Eindhoven De Hurk
Eindhoven Noord
Valkenswaard
Helmond

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alles rond Place for Bizz?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Wilt u meer informatie over Place for Bizz? Vul dan onderstaand contactformulier in. We nemen snel contact met u op.

Copyright © 2017 Place for Bizz. Alle rechten voorbehouden.